Cloud Telefonie en wat het voor jouw onderneming kan betekenen
Tegenwoordig is alles gedigitaliseerd; we shoppen online, zoeken het web af en nu kunnen we ook via internet belen. Bellen via internet heeft heel wat voordelen, zeker voor bedrijven. Maar wat zijn die voordelen dan? We leggen het hieronder uit!
Cloud Telefonie: wat is dat?
Laten we beginnen met het uitleggen van wat Cloud Telefonie is. VoIP telefonie of Cloud Telefonie zijn moeilijke termen voor internetbellen. VoIP staat immers voor ‘Voice over Internet Protocol’ en ken je misschien wel van diensten zoals Skype. Het grote verschil met ‘traditioneel’ bellen is dat je bij Cloud Telefonie niet naar andere telefoonnummers maar naar IP adressen belt. Daarnaast heb je voor Cloud Telefonie ook geen analoge of digitale (ISDN) lijn nodig; een internetverbinding volstaat.
Cloud Telefonie: hoe werkt het?
Alles wat je als klant nodig hebt om gebruik te kunnen maken van deze cloud communicatie services, is een werkende internetverbinding. Dat kan op kantoor zijn, thuis of in het zuiden van Frankrijk. Van zodra u een internetverbinding heeft kan u bellen of gebeld worden op uw vaste lijn en communiceren met uw collega’s. Je hoeft dus zelf niet in een dure fysieke telefooncentrale te investeren. De telefooncentrale wordt elders geplaatst, beheerd en onderhouden. Daarnaast zijn er tal van integratiemogelijkheden met andere platformen. Denk aan Microsoft Teams en Dynamics 365, Teamleader, Salesforce, Hubspot. Arbecom kan met meer dan 200 platformen integreren.
UCaaS of Unified Communications as a Service
Is UCaaS en VoIP hetzelfde? Ja en nee. UCaaS is nog iets breder dan enkel telefoneren over het internet. Met UCaaS zijn er verschillende extra toepassingen zoals integraties met andere systemen, chatfuncties om met collega’s te communiceren, koppeling met een chatfunctie op uw website zodat uw klanten laagdrempelig contact kunnen opnemen.
Voordelen van Cloud Telefonie voor bedrijven
Nu weet je al wat VoIP bellen is, maar welke voordelen biedt het aan jou en je bedrijf? We bespreken hieronder de belangrijkste voordelen van Cloud Telefonie!
1. Altijd en overal bereikbaar
Het enige wat je nodig hebt voor Cloud Telefonie is een internetverbinding. Overal waar je internet hebt, kun je dus gebruikmaken van de dienst. Werknemers hoeven dus niet noodzakelijk op kantoor aanwezig te zijn om zakelijk telefoonverkeer te verrichten. Ze kunnen dus locatie onafhankelijk werken, de coronapandemie heeft ons maar al te duidelijk gemaakt hoe belangrijk dit is.
2. Lagere kosten
Aangezien je als ondernemer niet zelf je telefoniesysteem moet onderhouden, is Cloud Telefonie veel voordeliger dan een fysieke telefooncentrale. Dit geldt vooral voor kleine en middelgrote ondernemingen, zij besparen door de overstap naar Cloud Telefonie ongeveer 40% op lokale gesprekken en tot wel 90% op internationale gesprekken. Zeker voor bedrijven die veel internationaal telefoonverkeer voeren, is Cloud Telefonie dus zeer aantrekkelijk.
3. Eenvoudig te koppelen met andere systemen
Maakt jouw onderneming ook gebruik van andere systemen zoals bijvoorbeeld een CRM-systeem? Dan heeft Cloud Telefonie nog een extra voordeel voor jouw bedrijf! Je kunt VoIP bellen namelijk integreren in een CRM-systeem zoals Teamleader, SalesForce, Microsoft Dynamics 365 of een online planning. Staat je planning geen telefoontje toe? Dan wordt deze automatisch doorgeschakeld naar een andere medewerker of voicemail. Daarnaast kun je Cloud Telefonie ook koppelen met Google Analytics om zo meer inzicht te krijgen in je telefoongesprekken. Ook Microsoft Teams en uw Microsoft 365 contacten kunnen moeiteloos geïntegreerd worden.
4. Betere gesprekskwaliteit
Wie gebruikmaakt van VoIP telefonie kan genieten van een betere gesprekskwaliteit dan bij digitaal of analoog bellen. Dat zorgt ervoor dat jij en je klanten elkaar nog beter verstaan en je dus een nog betere service kunt aanbieden.
5. Schaalbaarheid
Je onderneming is continu in beweging en je noden en wensen veranderen steeds mee. Met VoIP bellen kun je makkelijk inspelen op deze aanpassingen. Via het online platform van je provider kun je immers altijd en overal jouw wensen, aantal gebruikers en functies wijzigen.
6. Gebruiksvriendelijkheid van VoIP
Last but not least is Cloud Telefonie ook zeer gebruiksvriendelijk. Met Cloud Telefonie kunnen je medewerkers namelijk eenvoudig zelf functionaliteiten instellen. Zo kunnen ze hun bereikbaarheid instellen op basis van hun werkuren en het telefoontje van een klant automatisch laten doorschakelen naar een andere collega wanneer ze zelf niet kunnen opnemen. Ook kunnen ze de voicemail van een gemiste oproep als een geluidsbestand naar hun e-mailadres versturen, en het zo later beluisteren. Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos bij Cloud Telefonie!
Graag wat meer informatie over VoIP of UCaaS?
Vul onderstaande formulier in en we nemen spoedig contact met u op.